Politik

Jag kan ha förståelse för varför vissa människor röstar si eller så, även om jag inte tycker som dem. Alla är vi olika, kommer från olika hem och har olika värderingar och framtidsvisioner. Om vi ska prata hjärtefrågor, så klappar hjärtat lite extra hos vissa för miljön medan andra ser skolan som den allra viktigaste frågan, eller sjukvården. Jag tycker att politik kan vara svårt. Oerhört intressant, men svårt. Egentligen så kan man tycka att alla partier har något bra att komma med. För låter det inte så i alla debatterna? Var och en av dem har alltid något triumfkort. Och tror ni, på självaste allvar, att något av partierna i oppositionen eller alliansen skulle vilja vårt land och dess medmänniskor ILLA med mening? (Det är det bara SD som vill, men det tar vi upp senare)
Människor kommer i kläm under vissa reformer, det håller jag fullkomligt med om. Och om vi ska ta alliansens politik, så är den verkligen inte perfekt. Det är fruktansvärt synd om dessa människor som blivit utförsäkrade, som tvingats jobba fastän deras kropp kanske egentligen inte orkar med, pga sjukdom eller en olycka. Men när socialdemokraterna styrde, så var inte deras politik heller perfekt. Tänk på alla de människorna, som blev förtidspensionerade bara för att dölja arbetslöshetens höga siffror fastän de egentligen fortfarande hade kvar arbetsförmåga eller åtminstone en viss arbetsförmåga, och inget hellre önskade än att få känna sig behövda, som VILLE jobba. Jobb är viktigt. Och det poängterar alla partier. Men jag tycker att alliansen har tagit ansvar som sett till att minska förtidspensioneringen och, vad man glömmer bort när man bara ser till de som råkat illa ut under denna nya reformen, är faktiskt att det är många som är oerhört glada över den, när de nu fått en ny chans i arbetslivet, en ny chans att jobba lite igen istället för att vara förtidspensionerade, när de faktiskt har arbetsförmåga kvar! Jag kan ha fel, jag är ingen politisk expert, men det är ändå såhär jag uppfattar det och det kan väl ändå inte vara rimligt att vi haft världens mest sjukskrivna befolkning? Alliansen nya reform har verkligen inte varit perfekt, och de måste se över den och förbättra den så att människor inte ska tvingas till att jobba när de är jätte sjuka. Men har man arbetsförmåga så ska du heller inte i princip tvingas till att förtidspensionera dig, för hur lycklig blir en människa av det? Att inte behöva känna sig behövd över huvud taget?
Jag är trött på att människor som röstar på alliansen betraktas som hjärtlösa, att de tar från de fattiga och ger till de rika, att det bara är överklassmänniskor som röstar blått. Det där är förlegat!
Så kanske det var förr i tiden, men inte längre, så ser jag det i alla fall. Jag själv röstade på alliansen, och jag är verkligen ingen rik överklassmänniska som inte tänker på andra, jag är en vanlig medelklassmänniska som pluggar till sjuksköterska, ett yrke som långtifrån är högavlönat. Och eftersom det var väldigt många som röstade på alliansen, tror ni verkligen att alla dem är "rika"?? Jag har kommit till den insikt att jag är liberal, jag tror på den fria individen. Jag är ingen politik expert och ganska ödmjuk, så utmana mig om ni tycker jag har helt fel, det är roligt och lärorikt att debattera. Och kom ihåg, bara för att man tycker olika så behöver man inte ogilla varandra för det, det är tvärtom intressant att höra hur andra tycker och tänker. Eller jo förresten, man får ogilla eller rent ut sagt avsky en person som röstat på SD. För det är inte ok. Vi vill inte ha något äckligt främlingsfientligt parti i våran riksdag! Det är verkligen att gå över gränsen. Pinsamt! Nu måste alliansen bara se till att få ett samarbete med miljöpartiet så att SD idioterna inte får något inflytande.

Kommentarer
Postat av: Elin

Jätteintressant inlägg Hanna.. Jag tror på att arbeten är en oerhört viktig del för varje indivd. Det anser jag att aliansen har en god politik för.

2010-09-20 @ 21:16:44

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback